کنکور

7 توصیه ی طلایی برای مدیریت استرس شب کنکور

7 توصیه ی طلایی برای مدیریت استرس شب کنکور

 

مقدمه

نیازی به گفتن ندارد که کمی استرس چیز بدی نیست و حتی می تواند محرک ما برای تلاش بیشتر و رسیدن به هدف باشد. اما اگر فشار روانی و دلشوره از حدی بیشتر شود قطعا افت و کاهش چشمگیر عملکرد در آزمون های سرنوشت سازی مثل کنکور سراسری را به دنبال خواهد داشت. حالا 7 روش ساده، ارزان و در دسترسی را با هم مرور می کنیم که در مدیریت استرس (Stress management) این برهه به کارتان خواهد آمد:

 

7 توصیه ی طلایی برای غلبه بر استرس شب کنکور

 

  1. تنفس صحیح را فراموش نکنید.

نه تنها شب کنکور بلکه همه روزه دقایقی را برای انجام تکنیک های ذهن آگاهی کنار بگذارید. ترفندهایی مانند: تمرینات تنفسی یا آرامسازی ذهن به مدت 10 دقیقه به شما کمک می کند تا واکنش های اضطرابی بدنتان را آرام کرده و توجه خود را تنها معطوف به زمان حال کنید. تمرینات موجود در کتاب تمرین نیروی حال، نوشته ی: اکهارت توله (Eckhart Tolle) می تواند راهنمای مفیدی در خصوص این موضوع برایتان باشد.

  1. تغذیه ی مناسب، خواب کافی و ورزش

خواب کافی، رژیم غذایی مناسب و ورزش، به شکل قابل توجهی از علائم استرس می کاهد. پس 8 تا 9 ساعت در شبانه روز بخوابید، کافئین را کم کنید و بیشتر آب بنوشید و دست کم نیم ساعت در روز ورزش کنید.

  1. هدف گذاری واقع گرایانه

هدف گذاری منطقی و واقع بینانه، حتی وقتی هفته ها، روزها یا ساعت ها مانده به کنکور، به تان کمک می کند تا همه چیز را در چشم انداز روشنی قرار دهید. پذیرش وضعیت موجود و آگاهی از سقف توانمندی ها به شدت میزان استرس را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید:  7 شیوه ی آسان آموزش اقتصاد به نوجوانان

 

  1. تنهایی سر جلسه ی کنکور نروید.

تحقیقات کارشناسان موید این مطلب اند که مزیت های عاطفی حمایت اجتماعی، به افزایش حس اعتماد به نفس و خودباوری داوطلب آزمون سراسری، کمک شایانی می کند.

  1. در هنگام مواجهه با حملات اضطرابی، خودتان را مدیریت کنید.

حملات اضطرابی (panic attacks) پیش، در حین و حتی بعد از کنکور، پدیده رایجی در بین داوطلبان است. هر زمان در آستانه ی آزمون سراسری چنین احساسی داشتید، 6 نفس عمیق بکشید، آب بنوشید و حالا می توانید برگردید سر کارتان.

  1. به خودتان ایمان داشته باشید.

وقتی با چالش تازه ای مثل کنکور رو به رو می شویم، اغلب یادمان می رود که برگردیم و پشت سرمان را نگاه کنیم که چه مسیر طولانی ای را طی کرده ایم و همین حالا هم چه دستاوردهای مهمی داریم. شما تلاش خودتان را کرده اید، پس دیگر دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

  1. اگر احساس کلافگی می کنید، حتما با یک نفر حرف بزنید.

درخواست کمک نه تنها اصلا شرم آور نیست، بلکه در اکثر مواقع به دادتان هم می رسد. اگر از دست کنکور کلافه اید، با دوستان، خانواده یا مشاور مدرسه در مورد احساسات تان حرف بزنید. اما از همه ی این ها بهتر، استفاده از کمک و حمایت حرفه ای یک روان شناس زبده و متخصص در این زمینه است.

همکاران کار بلد و مجرب ما در واحد برنامه ریزی تحصیلی-شغلی سمتکو (برناکو)، و در راس آن ها جناب آقای دکتر فیروزمنش؛ روان شناس بالینی و دارای 16 سال تجربه موفق در این زمینه، به صورت حضوری مستقر در شعب شمال تهران (پاسداران) و شهر قزوین و همچنین به شیوه ی آنلاین، با انجام 240 دقیقه مشاوره ی اختصاصی روان شناسی توسط نخبگان این رشته، ارائه ی گزارش های تمام رنگی و توصیه های شخصی سازی شده به همراه اینفوگرافیک به داوطلبان و معرفی مشاغل متناسب با استعدادها و توانمندی های هر مراجع از بین بیش از 2000 فرصت شغلی فعال در کشور، همراه شما خواهند بود تا با آگاهی و در نتیجه آرامش خاطر بیشتر و به دور از هر گونه استرسی، این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

 

«تصمیم گیری حرفه ای، انتخاب آگاهانه»

 

  همگی در کنکور سراسری موفق باشید!

 

نظر شما :